اهورا جاناهورا جان، تا این لحظه: 9 سال و 4 ماه و 25 روز سن داره

اهوراي بي همتاي ما

شیر به شیر، آره یا نه؟

1395/1/23 9:23
نویسنده : مامان فريبا
3,410 بازدید
اشتراک گذاری

تمام دغدغه م از لحظه ای که فهمیدم باردار مزدا هستم تویی اهورای من! در اینکه حکمت خداوندی خودش بهترینها رو پیش میاره هیچ شکی ندارم ولی خب کوچیکیای ظرف وجودم نمیذاره همیشه با توکل خیالم رو راحت نگه دارم. بزرگترین نگرانیم هم شیرخواره بودن تو بود و اینکه به اصرار همه و حتی پزشکم باید متوقفش کنم. اما من هیچ جوره توی دلم نمیگنجید که لزومی بر این امر هست. تا چهار ماه که هیچکس نمیدونست باردارم شیردهیم رو بهت بدون حرف و حدیث دیگران ادامه دادم و فقط توصیه های دکترم که دوست عزیزمم هست نگرانم میکرد که چرا کاری نمیکنم از شیر بگیرمت. اما وقتی قضیه علنی شد دیگه توصیه ها و پند و اندرزهای اطرافیانم اندر باب طفلکی بودن مزدا و اینکه شیری که الان داری میخوری سهم اونه! مصممم کرد که باید این امر اتفاق بیفته. با خودم قرار گذاشتم اسفندماه 94 رو بذارم برای این کار تا وقتی عید میریم مشهد دیگه پروسه ای به نام شیردهی نداشته باشم و مثلا هر دومون که میریم تعطیلات از این امر فارغ شده باشیم.

برنامه م خیلی خوب پیش میرفت و انگار وعده های شیرخوردن تو در طول شبانه روز به سه میرسید و حتی گاهی دو ، یعنی فقط برای خواب ظهر و خواب شب. خودمم احساس میکردم شیرم تموم شده و مک که میزنی چیزی قورت نمیدی و فقط برای رفع نیاز عاطفیت مک زدن رو ادامه میدی و بعضی وقتام خیلی زود دست میکشیدی و خواب میرفتی. به طبیعت آفرین میگفتم و غرق در شگفتی خدا بودم که خودش همه چی رو درست میکنه. اما مریض شدنت و بعد رفتن به مشهد دوباره برنامه رو دچار اختلال کرد. اگرچه بعضی شبا تا صبح یه سره میخوابیدی و هیچ بیدار نمیشدی، بعضی شبام اینقدر مک میزدی که دچار تهوع میشدم و کلافه. و انگار این مک زدنای تو اینقدر ادامه یافت که دوباره شیر تولید شد و جریان یافت. خونه ی زینب عزیزم مشهد داستان واقعی یکی از دوستانشون رو شنیدم که فرزند اولی همزمان با دومی تا چهار سال شیرخوردنش رو ادامه داده! و یه کم دل اومد توی دلم که اصرار من به عدم قطع شیردهی تو همچینم دور از ذهن نیست و بودن مادرایی که تونستن شیردهی همزمان به دو فرزند داشته باشن.

باز که برگشتیم کرمان با خودم کلنجار رفتم که چه کنم چه نکنم و باز برنامه ی کم شدن وعده هاش شیرت رو از سر بگیرم، البته وعده هاش زیاد نشده بود در طول این مدت فقط زمانی که هر وعده مک میزدی خیلی زیادتر شده بود و این نگرانم میکرد. تصمیم گرفتم از مشاور کمک بگیرم که آیا باید واقعاً تو رو از شیر بگیرم قبل از اینکه مزدا به دنیا بیاد یا نه؟ خیلی نگران ضربه ی عاطفی ای بودم که ممکنه بهت وارد بشه وگرنه از بعد جسمانی نه نگران تهدید سلامت خودم بودم و نه تو چون تقریباً همه چی میخوری. با دوست روانشناسم که وارد مشورت شدم خیلی متعجب بود که من هنوز دارم به تو شیر میدم و یه برنامه بهم داد که یهویی متوقفش کنم با استفاده از موادی که سر سینه م رو بدمزه کنه و البته در کنارش راهی برای تغییر نحوه ی خوابت بیابم یا اینکه خودت پیدا میکنی و ضربه ای هم نمیخوری. معتقد بود باید زودتر این امر انجام بشه که تا تولد مزدا زمان کافی برای ترک عادت تو وجود داشته باشه. همزمان که از دوست روانشناسم کمک خواسته بودم به یه دوست دیگه مم متوسل شده بودم که آیا اون مشاوری در این امر سراغ داره یا نه. اون مشاوری معرفی نکرد ولی حرفایی که از دل خودش برام زد منو به فکر واداشت که با تأمل بیشتری با این راهکار برخورد کنم. اینکه درسته تو کوچولویی ولی با خودت فکر میکنی چطور مامانی که سینه ش برای من اوخ شده بود حالا داره با همون سینه به مزدا شیر میده...

خلاصه هنوز که هنوزه دغدغه دارم و موفق نشده م این پروزه رو سامون بدم. البته سرماخوردگی های پی دی پی تو مجال وارد عمل شدن سریع رو از آدم میگیره و مجبور به فکر کردن بیشتر میکنه و همینه که میگم شاید حکمت الهی هم به کمک ما میاد تا تأخیری باشه بر قطع شیرخوردن تو.

امروز که اومدم این درددلام رو برات بنویسم با خودم گفتم بذار اول یه سرچی توی اینترنت بزنم ببینم دلیل علمی ای برای ادامه یا توقف شیردهی تو می یابم یا نه و این مطالب رو که خوندم ته دلم آروم شد که باهات بد تا نکرده م تا حالاش. توی ادامه ی مطالب با ذکر منبع مقاله هایی که خوندم رو میذارم که مفید واقع بشه برای دوستانم هم. 

" مقاله اول:


بسياري از خانم ها هنگامي كه نوزاد شيرخوار دارند باردار مي شوند. خود من (نويسنده مقاله) دوتا از بچه هايم را در همين دوران باردار شدم. برخلاف اعتقاد عموم، شيردهي شما را بصورت 100 در صد در برابر باردار شدن مصون نمي كند. حتي بسياري از خانم ها با هدف ادامه شيردهي در طول دوران شيردهي باردار مي شوند. (در فرهنگ ما به اين پديده بچه هاي شير به شير مي گويند) در ادامه درباره چند نكته كه براي مادران در اين موضوع مهم است صحبت مي كنيم.

آيا شيردهي در طول دوران بارداري ايمن و بي ضرر است؟
بسياري از مادران نگران اين هستند كه شيردهي در طول دوران بارداري مضر باشد. بسياري از آنها مي ترسند مجبور شوند بلافاصله بعد از بارداري مجدد كودك نوپاي خود را از شير بگيرند.
اگر در حالي كه نوزاد خود را شير مي دهيد باردار شويد، الزاما نبايد او را از شير بگيريد. انجمن بين الملي La Leche Leaue از شيردهي در طول بارداري حمايت مي كند.
البته بسياري از پزشكان و افراد عادي نظرات ديگري در اين باره دارند. آنها ممكن است نگران سلامت و رشد جنين شما در صورت ادامه شيردهي باشند. در اينجا نكاتي درباره شيردهي حين بارداري ذكر مي شود كه براي شما اطلاعات مورد نيازتان را فراهم مي كند تا تصميم مناسب را با توجه به سلامت خود، جنين و نوزادتان بگيريد:
1- شير دادن همزمان به دو نوزاد معمول است. لازم نيست حتما نوزاد يا كودك نوپاي خود را از شير بگيريد. مي توانيد تصميم بگيريد به هردوي آنها شير بدهيد.
2- شيردهي در طول دوران بارداري باعث مقداري انقباضات رحمي مي شود، اما اين انقباضات را در طول بارداري هنگام ورزش و ارگاسم هم تجربه مي كنيد و اين الزاما باعث زايمان زودرس نميشود.
3- شيردهي الزاما باعث بارداري پرخطر نمي شود مگر آنكه خود شما قبلا جزء گروه پرخطر باشيد.
4- در صورت شيردهي در زمان بارداري شما به استراحت بيشتر نياز خواهيد داشت چون بيشتر احساس ضعف و بي حالي خواهيد كرد.
5- شما نياز خواهيد داشت كه مواد مغذي كافي بخوريد تا كيفيت شير و رشد جنين شما كنترل شود. احتمالا لازم است با يك متخصص تغذيه مشورت كنيد تا مطمئن شويد غذاي كافي و مناسب براي سلامت نوزاد، جنين و خودتان مصرف مي كنيد.
6- بسياري از خانم ها احساس مي كنند در اين دوران نوك سينه هايشان حساس تر است. مي توانيد با تغيير وضعيت شير خوردن نوزاد به اين مساله تاحدي غلبه كنيد.
7- بسياري از خانم ها مشاهده مي كنند در يه ماهه دوم بارداري مقدار شيرشان كم مي شود. اگر نوزاد شما در اين هنگام شير كافي دريافت نمي كند بايد شير يا غذاي كمكي براي او استفاده كنيد. اليته بعضي اوقات بخاطر تغيير مزه شير، خود نوزاد تمايلي به خوردن شير نشان نمي دهد و شير خوردن را قطع مي كند.
8- اگر تصميم گرفتيد نوزادتان را از شير بگيريد بايد وقت صرف كنيد تا او كمترين اثر منفي را در اين روند دريافت كند.

ديده شده كه مادران پس از بارداري نوزاد را از شير ميگيرند و پس از تولد دومين نوزاد، اولي دوباره تمايل به شير خوردن نشان مي دهد. در اين صورت مي توانيد هنگام شير دادن به نوزادبه كودك نوپا يا نوزاد اول خود شير درون فنجان بدهيد تا با شما در عمل شيردهي شراكت داشته باشد.

اين دوران، دوران حساسي براي مادر و نوزاد است. بسياري از مادران شيردهي در دوران بارداري را داراي اجر بسيار تلقي مي كنند و بعضي ها هم نوزاد ره بعد از بارداري از شير مي گيرند. هر تصميمي كه بگيريد بايد از شما در تلاشي كه مي كنيد حمايت شود.براي كسب هرگونه اطلاعات در اين زمينه به آدرس اينترنتي http://www.lalecheleaue.org مراجعه كنيد.
لينك اين مطلب: http://www.llli.org

مقاله دوم:
شيردهي در طول دوران بارداري كاملا ايمن است، به شرطي كه درست و منطقي غذا بخوريد و از اين طريق مطمئن شويد جنين شما موادغذايي كافي مي گيرد يا نه؟
1- حتي در صورتي كه ويار (تهوع صبحگاهي) داشته باشيد، بدن شما مواد غذايي لازم براي جنين را تامين مي كند. سعي كنيد وقتي احساس بهتري داريد و تهوعتان كمتر است جبران كنيد و بهتر بخوريد.
2- در سه ماهه دوم شما 350 كالري بيشتر و در سه ماهه سوم 450 كالري بيشتر از حالت عادي احتياج داريد. در سه ماهه اول بارداري و شيردهي همزمان با آن شما به كالري اضافي نياز نداريد.
3- هنگام شير دادن هورمون اكسي توسين ترشح مي شود و همين هورمون است كه باعث انقباضات رحمي و زايمان مي شود، اما اكسي توسين ترشح شده در شيردهي براي باز كردن دهانه سرويكس و زايمان زودرس كافي نيست.
4- با وجود همه اين نكته ها اگر شما بارداري با ريسك بالا داريد و مثلا به شما گفته شده در طول بارداري نزديكي نداشته باشيد ممكن است بهتر باشد نوزاد را از شير بگيريد.
5- شير شما براي نوزاد كاملا ايمن و سالم است. هورمون هاي بارداري كه وارد شير مادر مي شود بسيار اندك هستند.
خلاصه كلام اينه اگر شما بارداري نرمال و سلامت جسمي داريد هيچ دليل فيزيكي و پزشكي براي شير ندادن به نوزادتان وجود ندارد.

با اين كه به محض پرسيدن اين سوال كه: "اگر باردار شويد آيا باز هم به نوزاد خود شير مي دهيد يا نه؟" اكثر مادران به سرعت جواب مي دهند: "البته، بله" ، اتفاقات بسياري ممكن است بيافتد كه در اين روند خلل ايجاد كند.

بي حالي و ضعف كه در بارداري خيلي شايع است ممكن است باعث شود تمايل به شيردهي را از دست بدهيد و احساس كنيد نوزاد در حال مكيدن شيره وجود شماست. اصلا اينطور نيست و دراز كشيدن و نشستن شما در حين شير خوردن نوزاد، استراحت مفيدي هم هست.

عوامل فيزيكي وجود دارد كه ممكن است قادر به تحمل آن نباشيد. مثلا حالت تهوع هنگام مكش شير توسط نوزاد مخصوصا وقتي معده شما خالي است؛ يكي از اين عوامل است. عامل بازدارنده بعدي نوك دردناك سينه است كه تقريبا 4/3 مادران دچار اين مشكل مي شوند. استفاده از چيزهايي كه حواس شما را پرت ميكند مثل تماشاي تلويزيون، گوش دادن به راديو يا كتاب خواندن هنگام شير دادن ممكن است به شما كمك مند. حتي استفاده از تكنيك هاي ضد درد براي غلبه بر اين مساله ممكن است موثر باشد. مشكل ديگر بالا رفتن ميل جنسي در طول دوران بارداري است كه در اكثر موارد وقتي با تحريك مداوم سينه ها موقع شير دادن همراه مي شود باعث افزايش تحريكات جنسي مي شود. باز هم تصميم به اين كه با فكرتان را به چيزهاي ديگر معطوف كنيد، دفعات شير دادن را محدود نماييد يا شيردهي را قطع كنيد با شماست.

كاهش مقدار شير در ماه هاي چهارو پنج بارداري معمول است. مزه شير هم بر اثر بارداري تغيير مي كند و ممكن است نوزاد ديگر تمايلي به شير خوردن نشان ندهد. ممكن است از اينكه بارداري مجدد، شيردهي به نوزادتان را زودتر از موعد دچار مشكل كرده غمگين شويد اما بايد بدانيد نوزاد شما دوره اصلي نياز را گذرانده است.
از مقاله ستون لازم است بدانم (I need to know)
LLL GB News
لينك اين مطلب: http://www.llli.org/NB/NBJanFeb08p32.html "

 

لینک این دو مقاله ی فوق 

http://www.ninisite.com/discussion/thread.asp?threadID=56801

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

رييس انجمن مامايي: دليل علمي براي قطع شيردهي در دوران بارداري وجود ندارد

» سرویس: اجتماعي - سلامت
9-14.jpg

رييس انجمن مامايي با بيان اين كه برخورداري از يك تغذيه متعادل بيش از هر چيزي براي حفظ سلامت مادر بارداري كه نوزاد شيرخوارهم دارد حائز اهميت است، عنوان كرد: با وجود اين كه قطع يا ادامه شيردهي مادر در دوران بارداري يك تصميم شخصي است، بايد گفت از لحاظ علمي، شيردهي هيچ‌گونه تغيير خاصي در بارداري مادر ايجاد نمي‌كند و هيچ‌گونه دليل علمي مبني بر قطع شيردهي در دوران بارداري نيز وجود ندارد.

دكتر ناهيد خداكرمي در گفت‌وگو با خبرنگار«سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره تاثير بارداري همزمان بر كميت و كيفيت شيردهي مادر گفت: در صورتي كه مادر مديريت بارداري صحيحي نداشته باشد ممكن است در حالي كه هنوز كودك قبلي را شير مي‌دهد، باردار شود.

وي ادامه داد: به طور كلي و از لحاظ علمي، شيردهي هيچ‌گونه تغيير خاصي در بارداري مادر ايجاد نمي‌كند. بنابراين هيچ‌گونه دليل علمي مبني بر قطع شيردهي در دوران بارداري نيز وجود ندارد.

به گفته خداكرمي محققان بر اين باورند كه اين مسئله كه مادر بخواهد شيردهي را ادامه بدهد يا خير يك تصميم كاملا شخصي است، عنوان كرد: از نظر طبي، مشكلي در اين خصوص متوجه مادر و جنينش نيست.

رييس انجمن مامايي، در پاسخ به اين پرسش كه يك مادر باردار كه نوزاد شيرخوار هم دارد براي حفظ سلامت جنين و ادامه شيردهي نوزادش چه اقداماتي را بايد انجام بدهد، اظهار كرد: برخورداري از يك تغذيه متعادل بيش از هر چيز ديگري حائز اهميت است. او نبايد نگران باشد كه با وجود داشتن يك الگوي تغذيه‌اي متعادل و مناسب مشكلي براي خود، جنين و يا نوزادش به وجود مي‌آيد.

خداكرمي افزود: لازم نيست مادر غذاي خود را دو برابر كند، بلكه تنها وقتي احساس تشنگي كرد حتما آب و مايعات بنوشد و هرگاه احساس گرسنگي داشت غذا ميل كند. لزوما خوردن و نوشيدن مادر نبايد تابع يك برنامه منظم باشد.

وي عنوان كرد: از ماه پنجم بارداري به بعد ممكن است طعم شير تغيير كند، اما كيفيت آن بهتر مي‌شود چرا كه «كلستروم» از ماه پنجم بارداري به بعد توليد مي‌شود. ممكن است به علت تغيير طعم شير، نوزاد از مكيدن پستان مادر امتناع ورزد، در اين حالت محققان معتقدند مادر مي تواند در صورت عدم تمايل نوزاد، شيردهي به او را قطع كند.

رييس انجمن مامايي ايران با بيان اين كه همچنين جاي نگراني از بابت تمام شدن شير «كلستروم» و محروم شدن نوزاد بعدي از مصرف اين شير كه خواص ويژه‌اي دارد نيست، اضافه كرد: اين شير توسط بدن مادر مجدد توليد مي‌شود.

خداكرمي با اشاره به اين كه با مكيدن پستان مادر توسط نوزاد، غده هيپوفيز مادر هورموني به اسم «اوكسي‌توسين» ترشح مي‌كند، عنوان كرد: اين هورمون براي آزاد شدن شير لازم است. البته اين هورمون در هنگام زايمان هم ترشح مي‌شود، اما در مادراني كه داراي سابقه سقط ، زايمان زودرس، انقباض رحمي و به دنبال آن درد شكمي و خونريزي در دوران بارداري هستند، بهتر است به نوزاد خود شير ندهند. اما مادري كه سالم است و هيچ عارضه دوران بارداري هم در وي مشاهده نمي‌شود، ترشح اوكسي‌توسين هم مشكلي براي وي ايجاد نمي‌كند چرا كه رحم هم بايد آمادگي تاثيرپذيري از اوكسي‌توسين را داشته باشد. اين آمادگي معمولا پس از هفته 37 بارداري ايجاد مي‌شود.

وي در پاسخ به اين كه آيا شيردهي و بارداري همزمان تاثيري بر روي وزن‌گيري كودك خواهد داشت يا خير، اظهار كرد: شيردهي در حين بارداري هيچ‌گونه تاثيري بر وزن‌گيري كودك ندارد. بدن انسان يك فيزيولوژي معجزه‌گون دارد و بسيار آسان خودش را با هر تغييري وفق مي‌دهد، به گونه‌اي كه مادر مي‌تواند شيردهي به نوزاد اولش را حتي پس از به دنيا آوردن فرزند دومش نيز ادامه بدهد و دو كودك را با شير خود تغذيه كند به شرطي كه كودك، هنوز به شير مادر نياز داشته باشد.

انتهاي پيام

پسندها (2)

نظرات (2)

مامان زينب
25 فروردین 95 7:23
عزيز دلم فريبا جون، من مطمونم تو تصميم درست و مي گيري خانمي و مطمئنم خداي مهربون هم بهت قدرت كافي براي انجام تصميمي كه گرفتي هم ميده. دوست دارم و برات بهترين روزها رو آرزومندم.
مامان فريبا
پاسخ
ممنونتم زینب عزیزم, سپاس از اینهمه انرژی مثبتی که سمتم میفرستی. بازم برام دعا کن. منم برات بهترینها رو آرزو دارم
شادی
30 فروردین 95 12:26
عزیزم. چه شرایط سختی.... از خدای مهربون میخوام بهترین راه رو جلوی پای شما و گلهای نازنینت بزاره. مطوئن هستم شما هم به بهترین نحو می تونی این دوران رو طی کنی.
مامان فريبا
پاسخ
ممنونم مهربون. سخت به دعای همه محتاجم